28 lutego 2021 Marcin Kruszyński

Doręczenia paczek: jak mniejsi gracze mogą skutecznie konkurować z dużymi podmiotami e-commerce?

Nowocześni konsumenci przyzwyczajeni są do wielu opcji dostaw jakie oferują im najlepsze sklepy internetowe. Dostawy następnego, czy nawet tego samego dnia, wybór konkretnych godzin doręczenia, możliwość dostarczenia paczki pod drzwi lub jej odbioru w PUDO lub paczkomacie. Opcji jest wiele i coraz więcej konsumentów, w każdej grupie demograficznej, oczekuje wygodnych, wielokanałowych doręczeń, dopasowanych do ich potrzeb lub… potrzeby chwili.

Łatwość dostarczania niemalże każdego towaru w dowolne miejsce i w dowolnym czasie na stałe zmieniła przyzwyczajenia konsumentów. Nawet gdy pandemia Covid-19 się skończy i restrykcyjne zasady zachowania dystansu społecznego, które tak bardzo napędziły sprzedaż e-commerce w ostatnim roku, zostaną zniesione, jest mało prawdopodobne, aby konsumenci z tych wygód zrezygnowali.

Wysyłka jest jednym z fundamentalnych elementów budowania lojalności klientów wobec marki

Ankieta przeprowadzona wśród 1000 konsumentów przez Lasership wykazała, że zachowania zakupowe radykalnie zmieniły się w porównaniu z okresem sprzed pandemii. 99% ankietowanych konsumentów wskazało, że wysyłka wpływa na lojalność wobec marki. Ważniejszym wskazaniem dla właścicieli e-sklepów jest jednak inny wynik: 84% raczej nie kupiłoby ponownie w sklepie nawet po jednym negatywnym doświadczeniu z dostawą.

Prawdopodobnie dlatego jesteśmy właśnie w trakcie procesu migracji klientów między e-sklepami. Ze względu na gwałtowny wzrost e-zakupów w czasie pandemii i jednocześnie kłopoty z zachowaniem płynnego łańcucha logistycznego m.in. przez firmy kurierskie (wzrost zamówień, przy jednoczesnych restrykcjach i wprowadzanych lockdownach), równie gwałtownie spadło zadowolenie e-konsumentów z jakości dostaw. Pozytywne doświadczenia z dostaw w czasie pandemii ma zaledwie 67% ankietowanych, podczas gdy wcześniej było to 80%.

Stale rosnący popyt konsumentów na jak najszybsze dostawy jest wyzwaniem dla mniejszych sprzedawców. Trudno im konkurować z dużymi graczami w zapewnieniu klientom niedrogich lub bezpłatnych dostaw w tym samym dniu. W najbliższym czasie będzie to miało zasadnicze znaczenie dla ich przetrwania.

Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, w zeszłym roku od marca powstało w Polsce około 11 tys. nowych e-sklepów. Specjaliści twierdzą jednak, że na rynku utrzyma się jedynie co trzeci z nich. Przyszłość ma należeć do dużych graczy.

Z kolei według danych PwC wartość polskiego rynku e-commerce w 2020 roku to około 83 miliardów złotych. Rynek ma rosnąć rocznie o około 12%, by w 2026 roku osiągnąć wartość 162 mld zł. Za dwucyfrowy wzrost będą odpowiadać jednak głównie duże podmioty.

Konkuruj dostawami w oparciu o sprytną strategię doręczeń

Co mogą zrobić właściciele mniejszych podmiotów e-commerce? Jak wskazaliśmy dopasowane do potrzeb klientów opcje dostaw, mają duży wpływ na ich lojalność. Nie musisz jednak wiele inwestować, aby dostosować swój łańcuch dostaw do tych wymagań. Sprytna strategia z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi pozwoli Ci skutecznie konkurować z większymi podmiotami.

Badanie Capgemini wykazało, że 73% kupujących w sieci twierdzi, że otrzymanie przesyłki w dogodnym dla nich czasie jest ważniejsze niż szybkość dostawy. Odpowiedz efektywnie na tę potrzebę!

W jaki sposób? Zacznij od wyboru odpowiedniego narzędzia, które zautomatyzuje ten proces. Z Shipping Manager Twoi klienci mogą sami zdecydować kiedy chcą otrzymać zamówiony towar. W narzędziu znajdują się realne czasy doręczeń dla poszczególnych usług i przewoźników, skorelowane z kodem pocztowym odbiorcy. Dzięki temu możesz dynamicznie pokazać klientowi czas doręczenia jego zamówienia wraz z dokładną wyceną kosztów dostawy już z poziomu sklepowego e-koszyka. Shipping Manager obsługuje szeroki wachlarz opcji dostaw zgodny z usługami oferowanymi przez 22 najpopularniejszych przewoźników w Polsce, w tym m.in.: doręczenia SAME DAY w serwisie lokalnym oraz doręczenia NEXT DAY do godziny lub w przedziałach godzinowych.

Z Shipping Managerem, zapewniasz wygodne opcje dostaw budując powtarzalne, pozytywne doświadczenie swoich klientów.

Nie potrzebujesz kalejdoskopu rozwiązań, tylko jednego, kompletnego, prostego i intuicyjnego narzędzia

Widget czasów doręczeń w Shipping Manager działa w prosty i już na pierwszy rzut oka zrozumiały dla klienta sposób. Głównie za sprawą nowoczesnego, “kafelkowego” interfejsu.

Wyboru terminu dostawy dokonuje się bezpośrednio z kalendarza poprzez wybór konkretnego kafelka, czyli przedziału czasowego dostawy w preferowanym dniu. Na każdym kafelku znajduje się od razu cena dostawy. W przypadku darmowego transportu, kafelek jest oznaczony jako “gratis”. Okresy, w których dostawy nie są możliwe, np. dni świąteczne, z automatu nie są dostępne.

***

Badania pokazują, że e-konsumenci wymagają rzetelności, która przekłada się na wiarygodność przedsiębiorców. Jeśli się na coś umawiamy, to nie po to, żeby było inaczej. Dlatego, niezależnie od tego, czy zamówiona jest usługa Same Day, dostawa następnego dnia czy na konkretny przedział godzinowy, doręczenie musi być zrealizowane na czas zgodny z umową.

Dostawa nie jest panaceum na każdy problem związany z handlem detalicznym. Ale stworzenie pozytywnych doświadczeń klientów z dostaw, które realizujesz jest na pewno jednym z najlepszych sposobów wyróżnienia marki i przywiązania do niej konsumentów. Duzi gracze mają na pewno głębsze kieszenie i swój własny globalny łańcuch dostaw, ale jeśli chodzi o spersonalizowane i intuicyjne usługi oraz narzędzia budujące pozytywne doświadczenie klienta możesz mieć nad nimi przewagę.

na podstawie: https://parcelindustry.com/article-5602-David-vs-Goliath-How-to-Keep-Loyal-Customers-Even-if-You&rsquore-not-an-Industry-Giant.html