Share
20 września 2020 Marcin Kruszyński

Jak zoptymalizować stronę produktową? cz. 2

Poniżej pierwsza garść praktycznych porad jak zoptymalizować stronę produktową w e-sklepie.

1. Call to action!
Aby kupić produkt w Twoim sklepie klient musi kliknąć przycisk, który… mu to umożliwi. Ale jeśli ten przycisk nie będzie umieszczony na stronie w odpowiedni sposób, nie uzyskasz tylu konwersji ilu oczekujesz.

Spójrz na strony największych graczy na rynku. Wybierz 2-3 podmioty, które uważasz za najlepsze. Niezależnie gdzie trafisz, z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że na stronach produktowych będzie jeden, świetnie widoczny przycisk, który można kliknąć. Najczęściej będzie opatrzony call to action typu “dodaj do koszyka” lub “kup teraz”. Takie buttony, poza samym produktem, powinny być najbardziej widoczną częścią strony. Tak, aby nie można było ich przegapić.

Teraz wejdź na swoją stronę internetową i przejrzyj strony produktów. Sprawdź, czy Twoi klienci mogą od razu zauważyć przyciski. Jeśli nie, powinieneś to jak najszybciej skorygować. Button z call to action musi być zawsze widoczny. Jeśli użytkownicy będą musieli przewijać stronę, aby go znaleźć, nie będzie miał wysokiego współczynnika konwersji.

Jest jeszcze coś, o czym warto pamiętać. Nie umieszczaj przycisków konwertujących w pobliżu innych tego typu buttonów. Na przykład przycisk „kup teraz” nie powinien znajdować się obok przycisku „subskrybuj”. Zbieranie kontaktów jest ważne, ale jeśli robisz to na ekranie produktu, to potencjalnie odciągasz uwagę od klientów od głównego celu: dokonania zakupu.

Nie przesadzaj także z kreatywnością, jeśli chodzi o napis na przycisku. Standardowe sformułowania, do których klienci są przyzwyczajeni (np. kup teraz” lub „dodaj do koszyka”), w tym przypadku są najlepszym rozwiązaniem. Zbyt oryginalny napis może po prostu zmylić klientów.

2. Profesjonalne zdjęcia

Konsumenci dokonujący zakupów w sieci przy podejmowaniu decyzji w dużym stopniu – siłą rzeczy – opierają się na zdjęciach.

Twój nowoczesny smartfon na pewno robi świetne zdjęcia, ale nie powinieneś go używać do robienia zdjęć produktów. Choć będzie to znacznie droższe niż wykonanie zdjęcia samemu, zdecyduj się na profesjonalne usługi fotografii produktowej. To jedna z tych rzeczy, na których nie warto oszczędzać.

Zawodowy fotograf nie tylko dysponuje profesjonalnym sprzętem i oprogramowaniem do edycji zdjęć. Przede wszystkim wie jak powinno wyglądać dobre zdjęcie packshotowe, w zależności od tego jaki produkt przedstawia. Wie jakiego użyć światła, pod jakimi kątami zrobić zdjęcie i jak pokazać ważne detale. Pomoże też w odpowiedniej aranżacji zdjęcia.

Załóżmy na przykład, że sprzedajesz zegarki. Zdjęcie samego zegarka na stole nie wniesie wiele wartościowego dla konsumenta. Ale jeśli umieścisz zegarek na nadgarstku, klient będzie mógł lepiej sobie wyobrazić m.in. jego faktyczne rozmiary i to jak będzie wyglądał na jego ręce. Pomyślałeś teraz zapewne: “przecież to oczywiste i nie potrzebuję do tego fotografa”. Pomysł z aranżacją zegarka na nadgarstku jest oczywisty, ale czy masz inne pomysły jak go pokazać?

Zdjęcie zegarka na ręce to o wiele bardziej złożona kwestia. Klient chciałby zobaczyć produkt pod każdym kątem. Dlatego jedno zdjęcie pokazuje, jak zegarek wygląda z perspektywy osoby, która go nosi. Kolejne ujęcia mogą jednak już pokazywać jak będzie wyglądać z punktu widzenia innej osoby. To nie koniec! Dlaczego nie pokazać jak wygląda zegarek, gdy wyskakujesz z samolotu? Takie zdjęcia przedstawią pełną historię produktu. Tego, że jest stylowy, świetnie wygląda i można go nosić zarówno podczas biznesowych spotkań, jak i w czasie aktywności fizycznej.

3. Opinie klientów

Możemy deklarować, że jesteśmy niezależni, nie kierujemy się modą i podejmujemy samodzielnie decyzje. Możemy być wyjątkowi, ale jako konsumenci w zdecydowanej większości podążamy za opiniami innych. Dlaczego mielibyśmy kupować produkt, którego nikt inny nie chce? Albo jeszcze gorzej: inni go odradzają?

Szczególnie dla e-konsumentów opinie innych są kluczowym punktem odniesienia. Na podstawie zdjęć i opisów często nie będą w stanie stwierdzić, czy Twój produkt jest dobry i będzie przydatny. A jeśli podczas zakupów towarzyszyć im będzie niepewność, to prawdopodobnie zrezygnują z transakcji.

Według badań 84% osób ufa recenzjom on-line w takim samym stopniu, jak rekomendacji od znajomego. Po przeczytaniu od jednej do sześciu recenzji, aż 68% klientów wyrabia sobie opinię o marce lub produkcie. Dlatego Twoim zadaniem jest zachęcanie klientów do zostawiania recenzji. Gdy ktoś dokona zakupu, wyślij wiadomość e-mail z prośbą o ocenę lub recenzję produktu. Im więcej otrzymasz recenzji, tym lepiej. 49% konsumentów twierdzi, że na wiarygodność firmy, wpływa liczba recenzji online.

Upewnij się tylko, że opinie nie przeszkadzają użytkownikowi w zakupie. Załóżmy, że Twój produkt ma 68 recenzji, a jego klienci oceniają go na 5 gwiazdek. Chwal się tym, ale rozsądnie. Umieść taką informację np. obok opisu produktu, jednak nie wyświetlaj recenzji w tym miejscu. Jeśli ktoś będzie chciał je przeczytać to po kliknięciu niech zostanie przeniesiony na dół strony.

Gdyby recenzje były umieszczone w bardziej eksponowanym miejscu, byłoby to zbyt rozpraszające i odciągało uwagę klientów od produktu. Jednak umieszczenie podstawowych informacji u góry strony i zapewnienie klientom łatwego dostępu do recenzji, pomoże im w podjęciu decyzji o zakupie.

Przeczytaj też część 1 naszego poradnika!

na podstawie: https://www.quicksprout.com/how-to-optimize-product-pages/
Tagi: , , , , , , , , ,