2 maja 2019 Marcin Kruszyński

Nieuczciwe zwroty: 5 sposobów na ochronę Twojego biznesu

E-commerce dynamicznie zmienia swoje oblicze. Bezpowrotnie minęły czasy, w których to klient bał się, że w przesyłce zamiast towaru będą cegły. Rozwój digitalizacji i udogodnienia w handlu elektronicznym dają oszustom coraz szersze pole działania. Odesłanie użytego towaru, czy zapłata kradzioną kartą to tylko wierzchołek góry lodowej. Jak chronić się przed nieuczciwymi klientami? Oto 5 kroków, które możesz podjąć już teraz, aby zmniejszyć ryzyko.

1. Zrób audyt swojej polityki zwrotów
Olbrzymia konkurencja na rynku e-commerce wymaga dużej elastyczności i otwarcia na potrzeby klienta. Darmowy zwrot, czy dostarczenie wraz z przesyłką etykiety zwrotnej lub gotowego opakowania zwrotnego na pewno są pożądane przez klientów. Polityka zwrotów jest jednym z kluczowych elementów wpływających na ich lojalność oraz zadowolenie z zakupów on-line. Zastanów się jednak, czy zwroty w Twoim sklepie nie są zbyt łatwe, bowiem to także znaczące ułatwienie dla nieuczciwych klientów. Sprawdź czy i ile na tym tracisz i zdecyduj czy nie warto zmienić swojej polityki zwrotów.

2. Zadbaj o wykwalifikowany personel przyjmujący zwroty
Jednym z częstych oszustw przy zwrotach jest jednokrotne użycie przedmiotu, a potem zwrócenie go jako nietkniętego. Dotyczy to przede wszystkim odzieży. Zadbaj, aby Twój personel, który fizycznie przyjmuje zwrot i sprawdza jego stan, był odpowiednio przeszkolony w zakresie wykrywania tzw. fraudów. Czynnik ludzki jest decydujący w przypadku gdy to, co otrzymujesz jako zwrot swojego produktu jest np. jego podróbką. Dlatego zwróć uwagę czy osoby przyjmujące zwroty nie robią tego automatycznie i do każdej przesyłki podchodzą z należytą rzetelnością.

3. Wybierz profesjonalnego partnera logistycznego
Korzystaj wyłącznie z usług zaufanych firm kurierskich, oferujących zaawansowane narzędzia śledzenia przesyłek i potwierdzeń odbioru. Przerzucenie paczki przez płot, pozostawienie jej u sąsiada czy w skrzynce i podpisanie się przez kuriera za odbiorcę to wciąż częste praktyki. I doskonała okazja dla nieuczciwego klienta, aby twierdzić, że produkt nigdy nie został dostarczony.

4. Skonsoliduj swoje bazy danych
Jeśli transakcje zakupu i zwrotu znajdują się w tej samej bazie danych, możesz łatwo analizować historię klientów. Pozwala to na wychwycenie np. ponadstandardowo częstych zwrotów dokonywanych przez jednego klienta. Na podstawie jednolitej bazy danych możesz dokładnie kontrolować zwroty od konkretnej osoby, a w przypadku wykrycia fraudu zablokować jej konto w sklepie. Utrata takiego „klienta” nie przyniesie straty. Przeciwnie, zaoszczędzi Twój czas i pieniądze.

5. Zainwestuj w nowoczesne narzędzia informatyczne
Nowoczesne oprogramowanie lub systemy informatyczne odgrywają istotną rolę w wykrywaniu, a co najważniejsze uniemożliwianiu oszustw związanych m.in. z płatnościami skradzionymi kartami. Technologia może ochronić Cię przed oszustami, pozwalając na skoncentrowanie się na kluczowych elementach Twojego biznesu.

Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,