1 kwietnia 2019 Marcin Kruszyński

7 najlepszych sposobów na pakowanie towarów w e-sklepie

Skanowanie Towaru, Skanowanie paczki

Właściciele e-sklepów są świadomi, że dostawa towaru jest jednym z kluczowych elementów budowania lojalności klientów. Dlatego sklepy internetowe przywiązują coraz większą wagę do sposobu w jaki pakowane są wysyłane produkty. Bezpieczne, funkcjonalne i estetyczne opakowanie to jedno z najważniejszych ogniw łańcucha dostaw w kontekście budowania relacji z konsumentami.

Amerykańska firma Harris Interactive przeprowadziła badanie na ponad 1000 osób kupujących on-line w Europie i USA. Badanie pokazało jakie oczekiwania i preferencje dotyczące pakowania towarów mają klienci e-sklepów. Na podstawie wyników badania, Ranpak zdefiniował 7 najlepszych praktyk w pakowaniu towarów.

1. Użyj pudełka dopasowanego do produktu

Rozmiar ma znaczenie. 15% respondentów badania było niezadowolonych z dopasowania wielkości opakowania do rozmiaru produktu. 20% musiało zwrócić przedmioty, które zostały uszkodzone podczas transportu w niewłaściwie wypełnionych i za dużych pudełkach. Co więcej, wysyłka małych produktów w dużych opakowaniach nie tylko przeszkadza klientom i naraża towary na uszkodzenia, ale zwiększa także koszty wysyłki.

Dlatego przygotowując paczkę do wysłania upewnij się, że używasz odpowiedniego rozmiaru pudełka, które umożliwia zmieszczenie wystarczającej ilości wypełnienia, ale nie jest zbyt duże w stosunku do znajdującego się wewnątrz produktu.

2. Odpowiednio zabezpiecz produkt

Odbiór przez klienta przesyłki z uszkodzonym w transporcie produktem to nie najlepszy sposób na budowanie jego lojalności. Zdecydowana większość z 20% respondentów, którzy musieli zwrócić uszkodzone w ten sposób produkty wskazała, że raczej nie zrobi ponownie zakupów u tego sprzedawcy.

Dlatego równie ważna jak dopasowanie rozmiarów pudełka jest jakość materiału z jakiego zostało ono wykonane. Dodatkowo zwróć uwagę na sposób jego wypełnienia, aby zapewnić odpowiednią ochronę przewożonemu przedmiotowi. 4 na 5 ankietowanych stwierdziło, że jakość opakowania jest dla nich ważna przy powtórnym wyborze e-sklepu.

3. Używaj materiału opakowaniowego łatwego do recyklingu

Niezależnie od tego czy przejmujesz się ustaleniami szczytu klimatycznego czy nie, bycie ekologicznym jest modne. Stosowanie materiałów opakowaniowych nadających się do recyklingu nie tylko przynosi korzyści środowisku, ale sprawia także, że klienci czują się lepiej, kupując Twoje produkty. 82% respondentów stwierdziło, że ceni opakowania, które można poddać recyklingowi.

4. Używaj opakowań wielokrotnego użytku

Ankietowani wskazali, że chcieliby mieć możliwość ponownego wykorzystania opakowania. 51% respondentów twierdziło, że przetwarza opakowania kartonowe. Aż 33% byłoby skłonnych zapłacić więcej (!) za opakowanie przyjazne dla środowiska, które można użyć ponownie do zwrotu zakupionych towarów lub do zupełnie innych celów (np. sztuka lub przechowywanie przedmiotów). Dlatego opakowania wielokrotnego użytku to efektywny sposób na zbudowanie lojalności klientów oraz zwiększenie koszyków zakupowych.

5. Używaj opakowań na bazie papieru

Pudełka kartonowe są najczęściej używanymi przez e-sklepy opakowaniami. Jest to nie tylko rozwiązanie ekonomiczne i ekologiczne, ale też pokrywa się z oczekiwaniami kupujących. Prawie 90% ankietowanych jest usatysfakcjonowanych z przesyłek w opakowaniach kartonowych.
Respondenci wskazywali przy tym na kilka istotnych elementów: jakość opakowania, zabezpieczenie produktu oraz łatwość w otwieraniu i – jeśli pudełko nie nadaje się do ponownego użycia – jego utylizacji.

Pudełka kartonowe zapewniają w miarę elastyczną formę pakowania, która może być stosowana niemalże do każdego produktu. Istnieje także większe prawdopodobieństwo, że zostaną poddane recyklingowi, niż opakowania wykonane z innych materiałów.

6. Używaj poręcznych i jednolitych materiałów opakowaniowych

Współcześni konsumenci preferują rozwiązania wygodne. Dlatego opakowanie powinno być łatwe do otwarcia i równie łatwe do wyrzucenia (np. w łatwy sposób składać się w płaską i niewielką powierzchnię). Ze względu na segregowanie odpadów, znaczenie ma też jednolitość opakowań w przesyłce. Dobrze, gdy opakowanie wysyłkowe jest wykonane z tego samego materiału co pudełko, w które fabrycznie zapakowany jest towar. Dzięki temu, konsumenci są w stanie pozbyć się opakowań szybciej i wyrzucić je w jednym miejscu.

7. Przekraczaj oczekiwania klientów

Klienci wiedzą, jaki towar zamówili, ale nie wiedzą, w jakim opakowaniu go otrzymają. Innowacyjne opakowanie, z przyjaznym sposobem otwierania, łatwo składające się po zużyciu, a do tego estetyczne i mogące służyć dalej np. do przechowywania rzeczy, wzbudzi w klientach pozytywne emocje.

Prawdopodobnie “wygeneruje” także pozytywne opinie w sieci i mediach społecznościowych. To bardzo ważne, bowiem opinie innych są jednym z kluczowych touch-pointów na dzisiejszej ścieżce zakupowej. 58% respondentów zakupiło produkty na podstawie opinii, z którymi zapoznali się on-line.

Wniosek

Handel elektronicznych jest jednym z najbardziej konkurencyjnych obszarów gospodarki. Klienci mają wysokie oczekiwania i lubią być mile zaskakiwani, kiedy otrzymują zamawiane produkty.

Opakowanie w jakim wysyłasz produkt do klienta może być innowacyjne. Stwórz przyciągający wzrok projekt, dodaj do tego oryginalne hasło i wykorzystaj wszystkie powyższe wskazówki, a sprawisz, że chwila, w której Twój klient otwiera paczkę będzie dla niego wyjątkowa i niezapomniana.

Na podstawie opracowania Ranpak (www.ranpak.com)
Tagi: , , , , , , , , , , ,